Człowiek od samego początku tworzył sztukę, począwszy od malunków ściennych w jaskiniach. Z czasem owe dekoracje nabierały rozmaitych form, jednak sztuka w przeróżnym wydaniu towarzyszyła człowiekowi od zawsze. Mariaż sztuki z przestrzenią komercyjną i mieszkaniową jest obecny na polskim rynku od niedawna i wciąż stanowi nowość i pole do eksploracji . Na rynku wydawniczym całkiem niedawno, bo w 2016 roku, pojawiła się pierwsza, obszerniejsza publikacja, rozjaśniająca meandry tej części wspólnej dla sztuki i przestrzeni użytkowej. Autorem książki jest Igor Gałązkiewicz, a pozycja nazywa się nie inaczej jak po prostu „Art Branding”.
Art branding, bo tak ów związek się nazywa fachowo, to wszystkie działania, które wiążą się z promowaniem marki firmy poprzez sztukę. Zakres jest tu bardzo rozpięty – od malarstwa i sztuk plastycznych, poprzez street art, fotografię, film, architekturę, design, muzykę aż po modę. Zjawisko art brandingu jest zjawiskiem globalnym i jedną z ciekawszych tendencji we współczesnej komunikacji. Nigdy wcześniej sztuka nie stanowiła tak istotnego elementu w budowaniu strategii tożsamości marki, nigdy też nie determinowała jej wizerunku i nie dookreślała jej w takim stopniu.
Tego rodzaju mariaż artystów i ludzi biznesu przynosi obopólne korzyści. Model wzajemnej współpracy oparty na promocji, poparciu i szeroko rozumianej reklamie funkcjonuje już od czasów renesansu. Mowa tu o wszelkiego rodzaju mecenatach. Mecenas, promując i wspierając , głównie finansowo, utalentowanych artystów, budował swój wizerunek znawcy, eksperta, konesera sztuki, co w wielu kręgach było i jest do tej pory dobrze postrzegane. W obecnych czasach model mecenatu uległ ewolucji dostosowując się do realiów i potrzeb, jednak główna idea, opierająca się na współpracy artystów i ludzi biznesu pozostała bez zmian.
Przede wszystkim dzięki takiej współpracy, wizerunek firmy zyskuje na znaczeniu. Marka zostaje postrzegana nie tylko jako ta ceniąca jakość i estetykę, ale także jako ta, która nie boi się nowych rozwiązań, wyzwań, wykracza poza konwenanse, przełamuje bariery. W dzisiejszych czasach cechy te postrzegane są jako zalety – otwartość, innowacyjność, kreatywność, ciągłe poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwiązań. Ponadto współpraca z artystami podczas kampanii reklamowych może wpłynąć na lepsze wyniki reklam i lepszą rozpoznawalność marki.
Zjawisko art brandingu pozytywnie wpływa na wizerunek firmy zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Sztuka we wnętrzu komercyjnym ma korzystny wpływ na pracowników danego pomieszczenia. Inspiruje, podnosi kreatywność, a jednocześnie działa uspokajająco, redukując poziom stresu wśród pracowników.
Reasumując - dzieła sztuki pozwalają na tworzenie komunikatu. Z tego powodu wiele firm wykorzystuje je do budowania swojego wizerunku. Wszystkie przedmioty, a więc również i wytwory artystyczne jak obrazy, rzeźby czy fotografie „mówią o danej firmie”, tj. charakteryzują ją, ukazują wartości, a także status materialny.